GoDaddy’s Small Business Survey Reveals the Majority of Egypt’s Small Businesses Are Optimistic About Growth in 2023

• 67% of small businesses in Egypt are optimistic about their business sector growing in 2023

• Food and beverage, ICT, and eCommerce solutions to be the top three sectors with the most growth potential for small businesses in Egypt

Cairo, Egypt – 11 January, 2023 – GoDaddy, the company that helps entrepreneurs thrive, announced the results of its MENA Small Business Survey showing that most small businesses are optimistic about growth in their business sector in 2023. In Egypt, the report stated that the top three business sectors perceived to have the most potential growth in 2023 are food and beverage (27%), information and communication technology (23%) and eCommerce solutions (21%).

In 2023, the top plans to grow small business in Egypt include increasing online efforts such as online marketing (21%) and developing online presence (19%).  The report also saw that two-thirds of businesses surveyed acquire up to 30% of their customers through online channels. In Egypt, over 20% of small businesses responded that they make over 60% of their revenue through social media channels (21%). Facebook was the most popular platform in Egypt at 91%, followed by WhatsApp at 67%.

Selina Bieber, Commercial Strategy Senior Director, International Markets at GoDaddy said: “As we slowly recover from a global pandemic, we are starting to see increased online activity and growth among start-up businesses in Egypt and wider region. The GoDaddy MENA Small Business Survey shows optimism with more sector growth in Egypt, and more and more small businesses investing in an online presence and digital tools to help acquire new customers. GoDaddy is there to support the region’s entrepreneurs and small business owners every step of the way.”

When looking at the economic outlook, small businesses reported rising fuel prices, inflation, currency fluctuations, increasing raw material costs, supply chain and COVID-19 to be the most common concerns for small businesses. Notably, respondents cited fixed costs and securing financing for businesses as a challenge.

The survey shows that 28% of entrepreneurs and small business owners across the MENA region expect government support for their business growth represented in the deferral of tax, rent and debt support and other expenses such as utilities. While 27% expect their businesses to be supported by access to market, value chains and alternative sales channels, and cash grants. Additionally, more than two-thirds of small and medium sized businesses (SMBs) in the MENA region said that government policies and regulations are addressing the challenges faced by small businesses.

The GoDaddy MENA Small Business Survey, conducted in association with YouGov, is part of the ongoing research efforts by GoDaddy to share insights and trends on startups and entrepreneurs across the region. GoDaddy offers support through digital tools, online solutions and resources available in English and Arabic languages for businesses to grow online. For more information and to learn more about how GoDaddy can help your small business, please visit ae.godaddy.com   

ENDS

About GoDaddy

GoDaddy helps millions of entrepreneurs globally start, grow, and scale their businesses. People come to GoDaddy to name their idea, build a professional website, attract customers, sell their products and services, and accept payments online and in-person. GoDaddy’s easy-to-use tools help microbusiness owners manage everything in one place and its expert guides are available to provide assistance 24/7. To learn more about the company, visit www.GoDaddy.com.

استبيان شركة GoDaddy للشركات الصغيرة يُظهر تفاؤل غالبية الشركات الصغيرة في مصر بتحقيق النمو في عام 2023

•           67%من الشركات الصغيرة في مصر تتفاءل بنمو قطاعاتها خلال 2023

•           تشمل قائمة أكثر ثلاث قطاعات أعمال يتوقع تحقيقها لأكبر نمو في المنطقة في 2023 كلاً من المأكولات والمشروبات، وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وحلول التجارة الإلكترونية

القاهرة، مصر – 11 يناير 2022 – أعلنت شركة GoDaddy، الشركة المتخصصة في تمكين رواد الأعمال، عن نتائج استبيان الشركات الصغيرة في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، والذي أظهر تفاؤل غالبية الشركات الصغيرة بتحقيق النمو في قطاع الأعمال خلال عام 2023. كما أوضح التقرير أن أكثر ثلاث قطاعات للأعمال من المتوقع أن تحقق أكبر نمو في مصر في 2023 كلاً من قطاع المأكولات والمشروبات بنسبة 27%، وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات بنسبة 23%، وحلول التجارة الإلكترونية بنسبة 21%.

في 2023، تشمل أهم الخطط لتنمية الأعمال الصغيرة في مصر زيادة الجهود الإلكترونية مثل التسويق عبر الإنترنت (21٪) وتطوير التواجد الإلكتروني (19٪). وأشارت ثلثا الشركات المشاركة في الاستبيان في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا استحواذها على 30% من عملائها عن طريق القنوات الإلكترونية. كما أوضحت 20% من الشركات الصغيرة في مصر أنها تحقق أكثر من 60% من العوائد من خلال وسائل التواصل الاجتماعي (21%)، إذ يعد “Facebook” أكثر المنصات شهرة في مصر بنسبة 91% وبعده “Whatsapp” بنسبة 67%.

وتعليقاً على هذا الموضوع، قالت سيلينا بيبر، رئيسة الاستراتيجية التجارية للأسواق الدولية لدى شركة GoDaddy: “بينما نتعافى ببطء من أزمة الوباء العالمية، نشهد زيادة في النمو والنشاط الإلكتروني بين الشركات الناشئة في مصر والمنطقة المحيطة. ويُظهر استبيان GoDaddy للشركات الصغيرة في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا تفاؤلاً بتحقيق المزيد من النمو في القطاع في مصر، حيث تستثمر المزيد من الشركات الصغيرة في الحضور الإلكتروني والأدوات الرقمية للمساعدة على جذب عملاء جدد. وتؤكد شركة GoDaddy على دعم رواد الأعمال ومالكي الشركات الصغيرة في المنطقة في جميع خطواتهم”.

وبالنظر إلى الأفق الاقتصادي، ذكرت الشركات الصغيرة أن أكثر الأسباب المقلقة بالنسبة لها تتمثل في ارتفاع أسعار الوقود والتضخم وتقلب أسعار صرف العملة وارتفاع أسعار المواد الخام، بالإضافة إلى تحديات سلسلة التوريد التي فرضها كوفيد-19. وأشار المشاركون في الاستبيان من مصر إلى أن التكاليف الثابتة وتأمين التمويل للشركات يمثل تحدياً لهم.

ويُظهر الاستبيان أن نسبة 28% من رواد الأعمال ومالكي الشركات الصغيرة في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا يتوقعون دعماً حكومياً للمساعدة على تحقيق نمو أعمالهم، بما يشمل إمكانية التأخر في دفع الضرائب وتقديم الدعم في مجال الديون والإيجارات، بالإضافة إلى توفير تسهيلات أخرى تتعلق بالمرافق. كما تتوقع نسبة 27% أن إمكانية الوصول إلى السوق، بالإضافة إلى سلسلة القيمة وقنوات البيع البديلة والمنح النقدية تساعد على دعم الأعمال، كما ذكرت ثلثا الشركات في الشرق الأوسط أن اللوائح والسياسات الحكومية تعالج التحديات التي تواجه الشركات الصغيرة.

وتم إجراء استبيان GoDaddy للشركات الصغيرة في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا بالتعاون مع شركة YouGov، وذلك في إطار جهود الأبحاث الجارية في شركة GoDaddy لتقديم الرؤى والتوجهات للشركات الناشئة والرائدة في المنطقة. وتقدم GoDaddy الدعم من خلال توفير العديد من الأدوات والحلول الرقمية والموارد باللغتين العربية والإنجليزية، مما يسهم في تنمية أعمال الشركات على الإنترنت. لمزيدٍ من المعلومات ولمعرفة المزيد حول ما يُمكن لـ GoDaddy أن تُقدمه لشركتكم الصغيرة، يُرجى زيارة: www.ae.godaddy.com

انتهى

لمحة حول شركة GoDaddy

تقدم شركة GoDaddy الدعم لملايين من رواد الأعمال في جميع أنحاء العالم لبدء أعمالهم وتنميتها وتوسيع نطاقها. وتعد الشركة الخيار المثالي للراغبين لإطلاق أفكارهم عبر الانترنت وبناء مواقع إلكترونية احترافية واستقطاب العملاء وبيع منتجاتهم وخدماتهم وقبول المدفوعات عن طريق الإنترنت وبشكل شخصي. وتقدّم GoDaddy أدواتٍ سهلة الاستخدام تساعد أصحاب الشركات الصغيرة جداً على إدارة جميع عملياتهم في مكانٍ واحد، فضلاً عن توفّر فريق من المختصين على مدار الساعة لتقديم المساعدة والدعم. لمزيد من المعلومات حول الشركة، يرجى زيارة الموقع الإلكتروني www.GoDaddy.com.